https://mostwanted.co.il/news/

כל מה שחשוב לדעת ולהבין על Executive Search וההבדל בין זה לחברות השמה לבכירים והד האנטריות

אז מה זה בעצם Executive Search? מה המושג הזה שהשתרש בשנים האחרונות לז’רגון של שוק הגיוס הישראלי ומעל 1800 פרופילים בתחום משאבי האנוש מעידים על עצמם בלינקדאין שהם עוסקים בזה? בכתבה הנוכחית נסקור את התחום, נסביר על ההבדלים ממקורות גיוס אחרים שמגייסים תפקידים בכירים ונענה על שאלות שאנחנו בדרך כלל נשאלים על התחום.

Executive Search הוא שירות גיוס חיצוני מיוחד שארגונים משלמים עבורו על מנת לחפש, לאתר, לאבחן ולגייס מועמדים בעלי כישורים גבוהים למשרות בכירות במגזר הציבורי והפרטי (למשל, מנכ”ל, סמנכ”ל ודירקטורים בעלי תפקיד ניהולי משמעותי).

השיטה כוללת בדרך כלל הזמנת ארגון צד שלישי כדי לחקור את זמינותם של מועמדים מוסמכים מתאימים העובדים עבור מתחרים או ארגונים קשורים. לאחר שזיהתה רשימה קצרה ומוגבלת של מועמדים מתאימים (בדרך כלל 50–40 מועמדים בשוק הישראלי) התואמים את דרישות הלקוח, חברת ה–Executive Search  תשמש כמתווך כדי ליצור קשר עם האנשים ולבדוק אם הם עשויים להיות מעוניינים לבדוק הזדמנויות חדשות, ובסופו של דבר, האם הם מעוניינים לבדוק את ההזדמנות הספציפית הקשורה בלקוח. כמו כן, חברת חיפוש הבכירים מבצעת סינון מקצועי–התנהגותי של המועמד, מלווה את המועמד ברמת התקשורת והמוטיבציה, מייעצת ללקוח ברמת תהליכי קבלת החלטות ותומכת בתהליך המשא ומתן על תנאי החוזה, שכר הבסיס וההטבות הנוספות.

“חברות Executive Search עובדות בצורה אסטרטגית ובחשיבה ליחסים לטווח ארוך.”

לחברות Executive Search יש מגוון רחב של אנשי קשר אישיים בתעשייה או בתחום ההתמחות שלהם, ידע מפורט וספציפי של האזור, והן פועלות ברמה הבכירה ביותר של תפקידי ניהול. מקצועניות Executive Search מעורבות גם במהלך תהליך הגיוס, עורכות ראיונות מפורטים ומציגות מועמדים ללקוחות באופן סלקטיבי, כאשר הן מרגישות שהמועמד עומד בכל הדרישות המוצהרות ומתאים לתרבות של הארגון המגייס. חברות Executive Search עובדות בצורה אסטרטגית ובחשיבה ליחסים לטווח ארוך ולכן יש להן בדרך כלל קשרים ארוכי טווח עם הלקוחות והמועמדים הבכירים הפוטנציאליים שנמשכים שנים רבות. לכן, ההתאמה של המועמדים למשרה ולארגון היא מעל הכל. כמו כן, ברור שחברות Executive Search יפעלו ברמת מקצועיות וסודיות גבוהה.

כאשר ארגונים בוחרים להשתמש בחברת Executive Search חיצונית, זה בדרך כלל בגלל רמת הדיסקרטיות, הפנים–ארגונית והחוץ–ארגונית, או שחסרים להם משאבי מחקר פנימיים, רשתות מקצועיות או מיומנויות הערכה כדי לגייס כראוי לעצמם. רבות מחברות ה–  Executive Search מתמחות במגזר או ענף עסקי מסוים (כמו מגזר ההייטק, המגזר הציבורי, תחום הפארמה וכו’).

 

מערכת היחסים החוזית בין לקוח לחברת Executive Search בדרך כלל כוללת בתוכה מספר מאפיינים:

אחריות – כאמור, היחסים בין חברת ה– Executive Search ללקוח הם יחסים אסטרטגיים ולטווח הארוך ומבוססים על אמון. פועל יוצא מכך הוא שההתאמה של המועמדים למשרה ולארגון היא מעל הכל. לכן, ברוב ההתקשרויות יהיה סעיף אשר מבטיח שבמידה והמועמד הנבחר לא עבר את תקופת הכניסה לתפקיד (בתפקידים בכירים מדובר על 3-6 חודשים) ייערך תהליך מחודש או שיוחזר ללקוח חלק מהתשלום עבור אותו גיוס.

בלעדיות – השירות שניתן על ידי חברת ה– Executive Search מוגדר כ”ניהול תהליכי גיוס לתפקידים בכירים”. על מנת שהחברה תוכל לנהל את התהליך בצורה הטובה ביותר, אין אפשרות לעבוד על התהליך יחד עם חברות חיצוניות אחרות. בנוסף, בדרך כלל גם מועמדים פוטנציאליים שמגיעים ממקורות פנימיים אחרים כמו, המלצות מחברי הנהלה אחרים, חבר מביא חבר וכו’ נשלחים לטיפולה של חברת ה– Executive Search על מנת שזו תוכל להעביר אותם בתוך התהליך המוסדר.

תנאי תשלום – חברות Executive Search מתוגמלות באותה תצורה של עולם ניהול הפרויקטים. התשלום הכולל מבוסס על התגמול הצפוי של המועמד הבכיר הנבחר לתפקיד. בישראל נהוג שהתגמול הסופי יהיה בין 18%-25% (בחו”ל, 25%-30%). התשלום מחולק ברוב המקרים לשלושה שלבים (המודל הטיפוסי של 1/3, 1/3, 1/3): התשלום הראשון מתבצע עם פתיחת הפרויקט, התשלום השני לאחר בחינת המועמדים הראשונים והתשלום האחרון מתבצע עם סיום הפרויקט וחתימת המועמד המתאים על חוזה העבודה.

 

מהם ההבדלים העיקריים בין חברת Executive Search להד האנטר/ית?

התמחות – Executive Search היא מתודולוגיה שמתמחה ועוסקת רק בגיוסי בכירים לעומת Head Hunting שהיא הפעולה לפנייה אקטיבית למועמדים פוטנציאליים שאינם מחפשים עבודה. ומכאן יוצא הד האנטרים עובדים על מגוון רחב של משרות לעומת Executive Search שעובדים על תפקידים בכירים בלבד.

אוכלוסייה – בתחום ה- Executive Search מייצרים מיפוי שוק שהתוצר הסופי שלו הוא רשימה סגורה של מועמדים פוטנציאליים לתפקיד, בעזרת זה ניתן לספק ללקוח את ה-Data הרלוונטי להתנהגות האוכלוסייה (השוק) בתפקיד הרלוונטי, כל שהמנהל המגייס יוכל להבין נתונים גם לגבי מועמדים פוטנציאליים שלא נשלחו לתהליך הפנימי שלו. לעומת זאת הד האנטרים עובדים במודל השמתי (חוק המספרים הגדולים) כך שהאוכלוסייה איתה הם עובדים היא פתוחה ואינה מוגבלת.

צוות עובדים – מכיוון שעבודת ניהול התהליך, המיפוי, האבחון והאופרציה סביב עבודת ה- Executive Search היא מאוד רחבה ועמוקה, בד”כ ישנו צוות של 2-3 אנשי מקצוע (כאשר אחת מהן היא ה-Focal Point). ברוב המקרים, הד האנטרית היא אשת מקצוע חזקה שעובדת כפרילנסרית יחידה אך נותנת שירות צמוד על מעט לקוחות/ משרות.

תמחור – כיסינו במאמר למעלה את תנאי התשלום בתחום ה- Executive Search. הד האנטריות טובות גובות תשלום מקדמה עבור העבודה שנעשית (בד”כ בין 3000-12,000 ₪) והתשלום הסופי בד”כ הוא נגזרת של השכר החודשי של מועמד (בד”כ בין 120-150% משכר חודשי בהתאם לתפקיד). כך שהתמחור של הד האנטריות לעומת Executive Search בד”כ זול משמעותית.

“ב- Executive Search השפה היא יותר מוכוונת Data, מספרים והיבטים התנהגותיים.”

מהם ההבדלים העיקריים בין חברת Executive Search לחברת השמת בכירים?

בית אחד להרבה סוגי משרות – יתרון גדול בחברת השמת בכירים היא כאשר לקוח רוצה שכל המשרות שלו יטופלו במקום אחד (מחלקות אחרות בחברת ההשמה). חברת Executive Search עובדת על תפקידים בכירים בלבד.

שפה – ברוב חברות ההשמה לבכירים השפה היא יותר “משאבי-אנושית” ומדברת על יחסית והיבטים אישיותיים, ב- Executive Search השפה היא יותר מוכוונת Data, מספרים והיבטים התנהגותיים.

תרבות – חברת השמת בכירים היא בד”כ מחלקה/ יחידה בתוך ארגון שלם (חברת השמה) שהוא ספק חיצוני למגוון רחב וגדול של סוגי גיוסים. בד”כ היחידה מופרדת (לפעמים גם פיזית) משאר המחלקות אבל התרבות השולטת בד”כ תהיה מושפעת מהיבטים של השמה (אוכלוסייה פתוחה, עמידה ביעדי שליחת מספר מועמדים וסגירות וכו’).

תמחור – תנאי התשלום של חברות השמת בכירים דומות במבנה שלהן למודל של חברות Executive Search אבל בד”כ המחיר הסופי תלוי ביחסים עם הלקוח, פתוחים לעיתים למו”מ והמחיר הכולל בישראל בד”כ נע בין 15-17% משכר שנתי.

 

לסיכום, לכל ארגון ולכל לקוח יש צרכים שונים ומשאבים שונים ולכן כל אחת מהאופציות יכולה להתאים. לפעמים מתחילים עם מקור גיוס אחד ומבינים שצריך פתרונות אחרים ועוברים למקורות גיוס אחרים. ולבסוף, המציאות יותר מורכבת מן המאמר הזה ובסוף כדאי להיכנס לאתר החברה ולקרוא, לשאול את כל השאלות בפגישת הכרות רצינית, להבין מה מתודולוגיות העבודה של נותן השירות ולבדוק ממליצים שיודעים להעיד על התהליך.

 

Skip to content